Guide til sikkerhetskopiering

vikfoto fotograf sikkerhetskopiering backup

Jeg hadde lyst å dele med dere mine tanker om dette med backup. Ikke fordi jeg er noen guru på området, men fordi veldige mange – også profesjonelle fotografer – ikke har gode nok rutiner for dette med sikkerhetskopiering av viktige filer. Det blir ofte nedprioritert fordi det er kostbart og tidkrevende, og fordi man rett og slett ikke innser hvor stor risikoen for tap av data er. Men det er bare å innse det: Det du har lagret vil forsvinne hvis du ikke tar dine forholdsregler. Det er bare et spørsmål om tid. Harddisker slutter å fungere. Tyver stjeler Mac-en din. Vannlekkasje i huset. Brann på kontoret. Lynnedslag eller overspenning. You name it.

Forhåpentligvis kan denne artikkelen være til hjelp slik at uhellet kan unngås. Jeg har selv snakket med flere profesjonelle fotografer som har mistet svært viktige bilder, blant annet bryllupsbilder, fordi de har hatt for dårlige sikkerhetskopier – eller fordi de rett og slett ikke hadde tatt sikkerhetskopier i det hele tatt. Og det er krise. Hva sier man til brudeparet når alle bryllupsbildene deres er borte? "Eh… De bildene jeg tok av dere vet du…"

«Om det begynner å brenne hjemme hos deg og du har 60 sekunder på å løpe inn og redde noe — hva tar du med deg da?» Dette var utgangspunktet for en spørreundersøkelse utført av YouGov for Codan forsikring. 41 prosent av de spurte svarte at de først og fremst ville reddet fotoalbum. Nummer to på lista var datamaskinen (som helt sikkert også er fylt med bilder). Det sier litt om hvor mye for eksempel bryllupsbildene, familiebildene og bildene av barna betyr for folk flest. Ikke ta sjansen på å la disse minnene gå tapt. 

Hvis jeg sier at maskinen din vil slutte å fungere i dag? Får du litt panikk? Hva med alle bildene, filmene og de gode minnene som ligger lagret? Dagens oppfordring må bli; ta sikkerhetskopier. Ikke i morgen eller neste uke, men i dag. . Og ikke bare av jobbrelaterte ting, men selvsagt også av familiebildene, feriebildene, alle hverdagsøyeblikkene og andre personlige filer. Jeg skal prøve å forklare enkelt hvordan jeg løser dette med sikkerhetskopiering. Kanskje det kan være til hjelp? Det viktigste er at du finner en løsning som fungerer for deg.

Mine backuprutiner

backup rutiner sikkerhetskopi online ekstern

Jeg har alle filene lagret på Mac-en. I tillegg har jeg tre sikkerhetskopier:

1. Lokal backup

Til en ekstern harddisk tar jeg jevnlig kopier av bildearkivet via sync-programmet Chronosync. I tillegg bruker jeg TimeMachine som gjør at det er enkelt å gjenopprette hele maskinen, operativsystem og vitale filer dersom maskinen havarerer. Med TimeMachine kan jeg være tilbake i arbeid etter et par timer, selv etter total datahavari. Jeg bruker harddisker fra WesternDigital og G-Tech.

2. Offsite backup

På godt norsk kan man oversette dette med "sikkerhetskopi lagret utenfor huset". Det er kanskje det viktigste prinsippet med en god sikkerhetskopi; at ikke alt befinner seg fysisk på samme sted. Hvis alle harddiskene oppbevares på samme sted kan det ikke kalles sikkerhetskopier, for da er du ikke sikret mot tyveri, vannlekkasjer, brann etc. Jeg løser dette ved å jevnlig sirkulere den lokale backupen med offsite backup slik at det til envher tid befinner seg ett sett med kopier utenfor huset.

3. Online backup

Jeg stoler ikke på én sikkerhetskopi alene. Derfor har jeg tre. En ekstra trygghet i tillegg til mine vanlige backuprutiner er at alle filer også sikkerhetskopieres via nettet og ligger lagret på trygge servere. Jeg bruker den norske tjenesten Jottacloud. Fordelen med å bruke en norsk tjeneste er norsk support og gode hastigheter siden de bruker servere her i landet. Jottacloud tilbyr dessuten ubegrenset lagring til en svært gunstig pris.


Det viktigste med sikkerhetskopiering er ikke hvordan du gjør det, men at du faktisk gjør det. Jevnlig. - Jan Ivar Vik

 

Småtips:

  • ChronoSync som nevnt i artikkelen er genialt fordi det er svært fleksibelt og du kan sette programmet til å utføre de synkroniseringsoppgavene du ønsker. Jeg har for eksempel satt programmet til å speile innholdet på diskene, samtidig som det tar vare på slettede filer. Da kan jeg gå tilbake senere og finne igjen bilder selv om jeg har slettet originalene tidligere.
  • Dropbox er en fiffig løsning, som er gratis for mindre datamengder. Dropbox lar deg sette av en mappe på harddisken som til enhver tid er synkronisert mot en lagringsplass på nettet. Egner seg veldig godt til lagring av mindre datamengder, som for eksempel dokumenter, utvalgte bilder, album, presentasjoner og diverse. Du kan også dele filer via Dropbox. Kan utvides med større lagringsplass mot betaling. Les hvordan jeg bruker Dropbox privat og profesjonelt.
  • Alle harddisker slutter å fungere. Harddisker er svært sårbare. Ikke stol blindt på harddisken din, uansett hvor mye du betalte for den.
  • Time Machine, en innebygd funksjon i Mac OS, er kjempefin til backup. En av de største fordelene med TimeMachine er at den tar kontinuerlig backup, og som navnet tilsier kan du gå tilbake i tid og hente opp slettede filer - eller hele systemet dersom du har behov for det. Jeg har skrevet litt om fordelene med dette i et tidligere innlegg kalt "Er Mac bedre enn PC?".
  • Harddisker er ekstremt billig i forhold til hva du evt. må ut med for gjenoppretting ved harddiskhavari, brann og lignende. Bruk pengene fornuftig, selv om det uten tvil er gøyere å bruke pengene på kamerautstyr i stedet for harddisker :)
  • Les også: Slik tar jeg backup på reise.

Jeg håper noe av dette kan være til hjelp. Legg gjerne igjen en kommentar og klikk på "Liker"-knappen nedenfor hvis du synes dette var nyttig. Har du noen lure backuptips som du har lyst å dele med meg og andre må du gjerne legge inn en liten kommentar under. Ha en riktig fin dag!

20 Comments

  1. Kjempebra og solid gjennomgang av backup, Jan Ivar! Jeg synes det er så flott at du deler slike ting som dette med andre! Meget nyttig og hjelpende.

    Backup er så utrolig utrolig viktig, spesielt i et yrke som bryllupsfotograf. Det er virkelig en del av det å være profesjonell, å ha backup. Det finnes egentlig ingen unnskyldninger for ikke å ha det, det er en absolutt nødvendighet i vårt yrke.

  2. Hei!
    Interessant og lærerikt innlegg om backup!
    Jeg har selv en Mac som ukentlig synkroniseres med en ekstern harddisk via Time Machine. Tenkte på det du skrev om å ha enda en kopi som er fysisk ut av boligen og lurte på hvordan jeg gjør det? Kan jeg synkronisere Mac’en med to harddisker via Time Machine, eller skal jeg kopiere innholdet på den ene harddisken over på den andre? Hvordan gjør jeg dette i tilfelle?

  3. Tusen takk!
    Henrik: Helt enig. Backup er undervurdert.
    Birgit: Supert spørsmål du kommer med. Det er faktisk ganske lett å ha to harddisker tilknyttet samme Time Machine-backup. Når du har latt disk 1 gjøre seg ferdig med backupen, kobler du til disk 2 (helt tom disk som du kun skal bruke til Time Machine). Oppe til høyre er det et lite klokkesymbol. Klikk der og velg «Åpne Time Machine valgpanelet». I vinduet som kommer opp velger du da den nye disken du har koblet til, og lar den ta seg av Time Machine den uken. Første kopiering kan ta ganske lang tid. Neste uke, bytter du disk og går inn i samme meny og velger disken du skal bruke til Time Machine. Du må gjøre det manuelt, men det går raskt. Når disk 1 er koblet til, kopierer den bare de endringene du har gjort siden forrige uke. Det går kjapt. Var det forståelig?

  4. Takk! Godt forklart =)

  5. Veldi bra og forståelig for di fleste!
    Jeg vil tipse om et annet program som også fungerer bra på mac
    http://www.goodsync.com/ for dem som ser etter andre alternativ. Det fungerer gratis en god stund før du blir spurt om betaling slik at du får tid til å evaluere det.

    Takk for flott blogg!

  6. Kan også anbefale CrashPlan for online backup. Ulempen med online backup er naturligvis opplastingshastigheten – har man litt treg linje kan det ta lang tid å laste opp 2TB ;) Men fordelene med online backup er mange!

    Og når CrashPlan får rusle og gå i bakgrunnen hele døgnet får man faktisk lastet opp en god del data etterhvert.

    Kjøpte en «familie»-lisens hos CrashPlan, og betalte ca 1700 kroner for ubegrenset backup for 10 maskiner i 4 år – det er billig! Nå har jeg satt opp backup på maskinene til venner og familie, så når (ikke hvis, men når) de ringer og harddisken har crashet, så bør det likevel gå greit :)

  7. Helt enig med Henrik her En veldig bra artikkel, og jeg ser at du bruker de samme triksene som jeg selv gjør, selv om det ikke er på det samme nivået som deg. Chronosync, TimeMachine og nok harddisker. I tillegg har jeg tatt meg råd til å laste opp filer til http://www.jotta.no fordi jeg er paranoid når det gjelder dette temaet.
    Kan ellers tipse om programmet TImeMachine Editor som gjør TimeMachine enda mer fleksibelt – og det er en fordel hvis du ikke vil ha for hyppige backups.

  8. Takk for at du deler denne nyttige informasjon og fott skrevet :)

  9. Sier meg enig med Geir; jotta.no er tingen!
    Jeg har i skrivende stund 1,2 TB sikkerhetskopiert hos jotta.no – og har til enhvertid tilgang til alle filer fra hvilken som helst datamaskin, iPad og iPhone. Og prisen; 49 kr. pr mnd for ubegrenset datamengde (en datamaskin, så mange eksterne disker du vil, og en NAS). Genialt.

  10. Hei!

    Jeg så du skrev at du hadde G-RAID 4TB. Har denne to harddisker som speiler hverandre, slik at man har to harddisker i én med samme innhold, eller kun en harddisk hvor alt innholdet ligger?
    Har selv vurdert å kjøpe en lignende harddisk til bildene mine (selvom jeg ikke har kommet så langt i fotolivet enda).

    Håvard

  11. Jeg er avhengig av å utnytte diskplassen maksimalt, så jeg bruker G-RAID som én stor harddisk. Men hvorvidt det går an via software å la den ene disken speile den andre vet jeg ikke. Det kan hende, jeg har bare tatt den i bruk rett ut av boksen og da som én stor disk. Men er du avhengig av speiling av disker bør du også ta en kikk på Drobo sitt system. Ganske fiffig sak igrunn.

  12. Takk for gode tips! Hva gjør du når de interne diskene på 2 TB er fulle?

  13. «Gamle» bilder jeg ikke trenger så kjapp tilgang til pleier jeg å arkivere på egne eksterne disker. F.eks. har jeg et arkiv med gamle bryllupsbilder (DNG/RAW + ferdig eksporterte JPG). Disse trenger ikke å ta opp plass på de interne diskene og er derfor lagret på egne disker. Selvsagt med backup :)

  14. Takk for svar. Høres bra ut, sånn jeg tenker også. Men det blir fort mye eksterne disker, spesielt med video-prosjekter. Har en Drobo, men er usikker på hvordan jeg skal få utnyttet den maksimalt.

  15. har nettopp kjøpt meg en drobo mini og en drobo 5D.

    jeg kommer til å ha med meg drobo mini på jobber og har 4 1TB disker i den som speiler hverandre slik at jeg totalt sett har 2TB å jobbe på og 2 disker kan i teorien slukne uten at jeg mister data eller blir hindret i å jobbe.

    5D kommer til å stå koblet til maskinen hjemme og vil være time machine, itunes-server og generell lagring med 12TB totalt/6TB tilgjenglig og dobbel speiling der også.

    Tror dette er en bra løsning. Produktene er i hvert fall supre og enormt enkle å bruke. At de i tillegg lar deg bruke generiske disker man kjøpe på komplett etc er genialt sammenliknet med feks pegasus som krever egne disker. :)

  16. Morgan: Ikke glem offsite backup (evt. online)… :)

  17. Hei, jeg ser du bruker online backup hos Jottacloud, jeg har nå gjort det samme, men kunne tenkt meg å «lettet» maskina mi for en del bilder, men problemet oppstår i det jeg sletter ut bilder på maskina så blir de også borte på JC. hvordan gjør du det?

  18. Fantastisk artikkel! Jottacloud forandret backupflyten min helt. Nå går bildene fra kort til ekstern hardisk (via Lightroom) og direkte opp til Jottacloud sine servere. Jeg jobber enda med saken om å skaffe meg en off-site backup.
    Takk for at du deler kunnskapen din!

  19. Takk for at du deler kunnskap, kompetanse, humør og arbeidsglede! Og så liker jeg designet på bloggen din veldig godt – lykke til!

Det er veldig hyggelig om du har lyst å legge igjen en liten hilsen :)