Hvordan tiltrekke seg de rette kundene – Del 2

2011 10 28 003Som selvstendig næringsdrivende og innehaver av et enkeltpersonforetak har jeg liten tro på tradisjonell markedsføring i form av annonser, reklamebannere osv. Det ligger liksom litt i navnet. Selvstendig. Enkeltperson. Skal du nå ut med budskapet ditt tror jeg det mest effektive virkemiddelet er å ha en personlig kommunikasjon med de du ønsker å nå. La meg forklare.

Personlig

Jeg markedsfører meg hovedsakelig gjennom bloggen min og på Facebook-siden min. For meg har det vært naturlig å ha en personlig og uhøytidelig tone i måten jeg presenterer meg selv på. Jeg synes det er helt greit å dele hverdagslige situasjoner fra mitt liv, ting vi gjør sammen som familie, gullkorn som fireåringen lirer av seg, erfaringer jeg gjør som fotograf osv. Jeg ønsker å la mine kunder få et inntrykk av hvem jeg er som person. Ta også gjerne en kikk på hva jeg skriver om meg selv her på bloggen.

Vær ærlig. Ikke prøv å fremstå annerledes på nett enn du er i virkeligheten. Da risikerer du ikke bare å lure dine potensielle kunder, men også deg selv. La meg snu det rundt. Dersom du gir et mest mulig realistisk bilde av deg selv utad, vil du sannsynligvis også tiltrekke deg de kundene du aller helst ønsker å samarbeide med og få de oppdragene du aller helst vil ha. Tro meg. Du vil tiltrekke deg kunder du har god kjemi med og som du trives å være sammen med. Og kundene vil føle det samme overfor deg. Vinn-vinn. Dere er på bølgelengde. Kundene vil anbefale deg videre til sine venner. Og med tanke på at deres venner igjen antakeligvis ikke er så totalt ulike er det naturlig å tenke seg at dette også er mennesker du er på bølgelengde med. Og slik fortsetter det.

Å skape en vellykket business handler ikke først og fremst om å tiltrekke seg mange kunder, men å tiltrekke seg de rette kundene.

Dersom måten jeg presenterer meg selv på gjør at en kunde ikke ønsker å booke meg er det helt i orden. Som sagt er det viktigst for meg å tiltrekke meg de rette kundene, og det går også begge veier. Mange fotografer der ute prøver desperat å fremstå så «profesjonelle» som mulig. Mange velger å omtale seg selv i 3. person når de skriver om seg selv på nett. Eller de bruker konsekvent firmanavnet sitt, eller skriver «vi», når det i realiteten bare er snakk om én fotograf. Måten de markedsfører seg selv på har kun fokus på hvilke tjenester de tilbyr og til hvilken pris, ingenting om hvem de er. De har en tanke om at jo mindre personlig de fremstår, jo mer vil de bli oppfattet som profesjonell. Jeg tror det er feil. Med så tøff konkurranse av flinke fotografer her i landet handler det ikke bare om å ta gode bilder, men at de gode bildene er en del av en helhetlig opplevelse som bare du kan tilby. Når man booker deg som fotograf så booker man faktisk deg. Gir du kunden en sjans til å bli kjent med deg på forhånd?

Eksempler på personlige statusoppdateringer jeg har hatt i det siste:

  • Synes det er supert å ha en sønn som svarer «skal bli, kaptein!» når jeg ber han om noe :)
  • Mai Kristine skal på cupcakes-kurs ikveld. Betyr det at jeg må begynne å jogge? :)

Men det er tross alt en business vi driver, og man kommer ikke så langt hvis man ikke har så mye å vise til.

Les derfor også del 3 som handler om å være profesjonell.

Hvis du liker tipsene jeg kommer med ville jeg satt stor pris på om du klikker «Liker»-knappen nedenfor. Og jeg elsker kommentarer! Er du enig eller uenig med det jeg skriver? Jeg vil gjerne høre hva du mener i kommentarfeltet under! :)



liker

Det er veldig hyggelig om du har lyst å legge igjen en liten hilsen :)