Hvordan tiltrekke seg de rette kundene – Del 3

2011 10 28 004

Her er siste del av denne serien med tips til hvordan man kan markedsføre seg selv på. Håper du har hengt med så langt!?

Del 1: Positiv. Del 2: Personlig. Del 3: Profesjonell.

Profesjonell

Gjør det du er god på og det du synes er gøy. Dropp alt det andre.

Finn din nisje. Vis fram bilder fra de jobbene du synes er gøyest. Tar du mye babybilder, men synes det er gøyere med bryllupsfotografering? Sørg for at det er bryllupsbildene dine som kommer tydeligst fram når du promoterer deg selv. Det øker sjansene for at du blir booket til flere bryllupsfotograferinger. Gjør det enkelt for dine potensielle kunder å se hva du tilbyr. Forteller du på hjemmesiden din at du «tilbyr fotografering av eiendom, baby, produktfoto, fashion, bryllup, bil, reklame, portrett, macro, natur, landskap og actionfoto» kan jeg love deg at det svekker troverdigheten din. Gjør det du er god på! Er du flink med dyr og glad i firbente krabater  – hvorfor ikke slå deg opp som norges beste dyrefotograf? For ikke å si «dyreste fotograf»? :) Tenk kreativt!

Når du har funnet din greie, det du synes er gøy å holde på med – skill deg ut fra dine konkurrenter. Tilby noe annet enn dine kolleger i ditt distrikt. Såvidt meg bekjent er jeg den eneste bryllupsfotografen i Sarpsborg som bare tilbyr heldags bryllupsfotografering. Jeg er også den eneste fotografen i området som ikke tilbyr studiofotografering. Jeg prøver å skille meg ut og tilby noe annet og noe mer enn mine kolleger i distriktet, men hovedsakelig ved å gjøre det jeg synes er gøyest.

«To be successful in business, you need to see what others don’t»
- Marc Cuban

Er du den billige fotografen? Hvis pris er ditt eneste konkurransefortrinn i forhold til dine konkurrenter tror jeg du vil få en tøff jobb. Tilbyr du den samme fotograferingen som «Studio Sørensen» oppi gata, men til halvparten av prisen betyr det at du må jobbe dobbelt så mye, dobbelt så fort og ha dobbelt så mange kunder for å ha den samme lønna som Sørensen. Det kan dessuten tolkes som et signal på at du ikke er på samme nivå hva gjelder kvalitet, service og erfaring. For hva er ellers grunnen til at du ikke skal kunne ta deg likt betalt som de andre fotografene? Du kommer hovedsakelig til å tiltrekke deg de kundene som bare er ute etter en billig fotograf. Kundene dine kommer ikke til å sette like stor pris på produktet du leverer og tiden du bruker. Men det kan godt hende du har strålende fornøyde kunder, som gjerne anbefaler deg videre til sine venner. Men disse vennene forventer naturligvis også den samme lave prisen når de kontakter deg. Du er blitt «den billige fotografen». Er det slik du ønsker å markedsføre deg selv? Dersom du etterhvert bestemmer deg for å sette opp prisen har du ikke lenger det samme konkurransefortrinnet. Det eneste du har da er en stor potensiell kundegruppe som føler seg snytt for at de ikke får det samme gode tilbudet som deres venner fikk. Du er nødt å skaffe deg et mer langsiktig konkurransefortrinn enn en lav pris.

Hvis du liker tipsene jeg kommer med ville jeg satt stor pris på om du klikket «Liker»-knappen nedenfor. Og jeg elsker kommentarer! Er du enig eller uenig med det jeg skriver? Jeg vil gjerne høre hva du mener i kommentarfeltet under! :)

Har du fått med deg de to andre delene i denne artikkelen? Del 1: Positiv og Del 2: Personlig.

Les også: 9 tips for å bli mer synlig på Facebook.

Det er veldig hyggelig om du har lyst å legge igjen en liten hilsen :)